söndag, juni 11, 2006

Postverket...

Härom dagen hämtade jag ett paket i min
lokala ICA butik. Det var en fredag och
många människor var där för att helghandla
såväl som hämta paket, såsom jag själv.
Framför mig i kön stod en kvinna i 65+
årsåldern. Hon frågade om jag skulle handla
något. När jag förklarade att det endast handlade
om att hämta ut paket lät hon mig gå före.
Detta gjorde hon mot flera andra också. Väldigt
generöst och snällt.
I varje fall...hon berättade att hon hade suttit mer
än 30 år i postens kassa. Hon kände sig besviken
över hur posten avvecklat sig själv och i princip
styrde sig mot en framtid där posten inte längre
har med post att göra.

Jag frågar mig själv: exakt vad har blivit bättre
av denna avveckling av postkontoren?
På vilket vis har vi kunder fått fördelar?
Visst...öppettiderna är längre och kontaktpunkterna
fler. Men det senare är endast i teorin då man alltid
använder det utdelningsställe som är närmast, precis
som man tidigare gick till närmaste postkontor.

I mitt fall är det stadens största ICA butik. De har EN
kassa avsatt för postärenden. Men de tar också vanliga
matkunder så kön är ofta lång. I varje fall inte kortare än
det var på postkontoret.
Som postkund kan jag enbart hämta och lämna paket samt
köpa frimärken. Räkningar, bankärenden och liknande som
man kunde göra förrut på postkontoren.....ja de är hänvisade
till "Svensk Kassaservice". En inrättning som inte ens vet
vad ordet service betyder. Vilket också avspeglas i att att
allt färre går dit. De går sämre och sämre och stänger ned
allt fler kontor.
Så vad exakt har blivit bättre. Posten tjänade lite extremt
kortsiktigt. Men utöver det.....?
Hörde dessutom för inte allt för lång tid sedan att posten
önskade ändra på hur fort de behövde dela ut just brev och
paket. Vad är nästa steg att de ej längre delar ut post?
Är det inte dags för ett namnbyte då? Svenska fjantverket?
Ett av världens äldsta fungerande postverk håller på att
reduceras till en historisk fotnot.
Men det är ju trenden i så mycket annat i det här landet, så
varför inte?

Inga kommentarer: