torsdag, mars 15, 2007

Bokrea...

Besökte faktiskt slutspurten av bokrean idag. Det är bästa tiden
att gå dit. Bokhandeln är ofta angelägen om att få bort allt och
erbjuder nästan alltid kraftigt reducerade priser.
I mitt fall halva reapriset.
Vad hittade jag denna gång då? Jo En rejäl bok om s.k stereogram.
Full med bilder med sådana där obegripliga mönster som sägs
innehålla 3D bilder om man tittar på ett visst vis. Många tror
inte det är sant. Mig inkluderad. Tills jag för några år lyckades
lära mina ögon att se på "rätt" vis och vips kunde jag faktiskt se
det jag innan misstänkt som humbug. Nu är jag enbart facinerad och
det är kul att kunna se vad som gömmer sig i röran av färger och
former.
Jo hittade även den totala svenska samlingsvolymen av Liftarens
Guide till Galaxen av Douglas Adams. En extremt värdig bok att ha
i hyllan enligt min mening. Börjar allvarligt misstänka att hans
syn på universum är en av de mest korrekta. Den ställer alla
religioner rejält mot skampålen och blir ändå inte löjeväckande.
Dock rysligt underhållande och humoristiskt. :-D

I varje fall var priserna så pass bra att det nog blir ytterligare
ett besök. 50% är trots allt något man måste ha respekt för.
Särskilt när det är på redan sänkta priser.

Inga kommentarer: