tisdag, november 06, 2007

Tanke...

Igår kväll satt jag och tittade på CSI på tv.
Stor säsongsavslutning. Ville absolut se
fortsättningen. Givetvis gick jag till (ni vet var)
och tog hem de fem första avsnitten av nästkommande
säsong. Dessutom: i ett av dem hörde jag en
låt som kändes bra. Så via en tredjepartssida
fick jag reda på gruppens och låtens namn, vilken
förstås blev nedladdad från samma ställe.
Det hela var snabbt och effektivt.
Inom 1 timme hade jag alla avsnitten såväl som
musiken.
Det är sådant beteende i kombination med den s.k
terrorismen (som bara delvis existerar) som man
reducerar och nedmonterar det vi idag tar för givet:
vårt "fria" och öppna samhälle.

Men jag tänkte liksom...

Idag ser mediamarknaden anorlunda ut. Det är som om
vissa faktorer, som de stora bolagen tagit för naturlagar,
ändrats i grunden.
Tänk om jag kunnat gå till en gemensam nätmarknad.
Köpt dessa avsnitt, valt önskad kvalitet, för säg en tjuga
styck eller så. 100 spänn hade jag lätt kunnat lägga ut.
Musiken rörde enbart 1 låt så det ger ytterligare ett par
kronor. Så säg 105 kr maximalt. Allt lagligt och alla
tjänar på det. Microekonomi när den är som bäst.

Det ligger en dyngstor hög med pengar här för den som kan
samla musik, film/tv media under ett paraply
och erbjuda en bra nätmarknad till micropriser och
kvalitetsnedladdning. Om en miljon människor laddar
ned ett och samma avsnitt för 20 kr blir det 20 mille.
Nog tusan är det mer än en miljon som tittar på t. ex
serien CSI i hela världen? För att inte tala om de övriga...

Det är något gravt psykiskt sjukt när man i stället hotar,
utpressar och bokstavligen använder gestapometoder
i stället för att utveckla tidsenliga och smarta marknadsformer.

Kunden har alltid rätt! Inget svårt att begripa. En femåring
förstår innebörden. Köparen kommer ALLTID vara i en
maktposition gentimot säljaren. Det är dom som har pengarna.
Utan köparna existerar inga säljare PUNKT SLUT!

Något så simpelt är själva definitionen av det kapitalistiska
samhället. Antingen lever vi i det eller så gör vi det inte.
Medelålders gubbar (för det är mestadels män) borde
ha mer förstånd än girighet. Borde ha mer förstånd än en
femåring! Om inte bör de elimineras från den s.k marknaden.
Det är så det fungerar...

Just face it, you are on your way out!

Inga kommentarer: