torsdag, oktober 16, 2008

...Aldrig träffa kungen...


Titlar är ofta kopplade till prestige, makt & pengar.
Att tilltala någon med dennes titel betyder allmänt
att man visar respekt och vördnad. Sägs det....

I själva verket handlar det om något helt annat.
Något som har mycket lite att göra med just respekt.

Vad du i praktiken gör är att dra ett tydligt streck i sanden
mellan dig och den du tilltalar. Vad du i själva verket
säger är: "jag är inte lika som dig och du är absolut inte lika
med mig".

Med tanke och ord följer effekt och handling. Människor med
titlar, som självklart vill ha bekräftelse börjar alltid förr eller
senare även kräva särskild behandling. Snart nog skall man
både i ord och handling tydligt visa att dessa människor minsann
inte är vilket pack som helst.
"..men du kan inte göra så mot mig för jag är ju ..XXX..."

Därför kommer jag aldrig få träffa kungen eller någon annan
högre människa med titel. Det skulle nämligen inte falla mig in
att sänka mig till deras nivå och bekräfta deras existens via en
titel som tilltalsord. Namn eller gamla hederliga "du" får räcka.


Inga kommentarer: