onsdag, oktober 22, 2008

Bring - Posten tillbaka...


Suck!
Inledningsvis vill jag bara säga att jag inte nödvändigtvis
är i mot privata företag. Många gånger är konkurrens bra.
Det kan få ned priser och öka effektivitet osv...
MEN
av princip är jag i mot privatisering av central allmännyttig
infrastruktur. Dess roll är i första hand att vara till gagn för
just allmänheten och först i andra hand vara en vinstdrivande
verksamhet.
Om något inte fungerar så rättar man till det, byter ut folk,
fixar nya rutiner, utbildar och informerar...inte säljer ut till
privata intressen. Då är det nämligen inte längre allmännyttigt
utan bara en kassako bland alla andra i hagen.

På min lokala ort skall "Citymail Bring" (som de numera heter)
sköta direktadresserad postutdelning från den 28:e Oktober.
Utdelningen skall tydligen bara ske var tredje dag dessutom.
Uppenbarligen sänker de också kostnaderna för företag m.m.
Givetvis är det inte skrivet i sten att det kommer innebära något
dåligt. Vem vet det kan till och med bli bättre eller bara samma.

Men...

Vad faen skall då posten göra? Postens roll blir allt mer fjärran
från det traditionella. Jag lovar..snart nog byter de namn och
kärnverksamhet också. Ett land utan central postverksamhet,
anser jag, är ett land på glid.
Posten blir alltså numera "Citymail Bring". Brevbärare kallas
för "Cityman". Urfånigt bortom all beskrivning! Inte ett svenskt
ord alls där.
Jag är ledsen om detta uppfattas som negativt...för det ÄR exakt
rätt! Jag gillar det inte alls.
Mångfald är bra, men på rätt ställe och på rätt sätt. Vid det motsatta
uppstår bara fragmentering, förvirring och rörighet.
Post skall vara just post och inte Citymail bring!


Inga kommentarer: