måndag, april 30, 2007

Klimathot eller mer hysteri?

Oh, eftersom jag tycks vara extremt flitig att skriva idag
så måste jag påpeka att filmen "En obekväm sanning" kommer
på TV4 i kväll.
Skall se den även om det huserar en misstanke i min lilla
hjärna att den är osedvanligt ensidig och generell och
därmed inte representerar något alls i egentliga fakta.

För hela debatten kring det här med klimatförändring har
även den tagit smått reliösa toner. Idag är det i det
närmaste tabubelagt att påstå något annat än att all
predikan om klimatförändringen är sanning och inget annat än
sanninen. Vilket - bara för ordningens skull - måste påpekas
är rent trams för faktum är att det inte alls finns så
entydiga fakta som det påstås.

Alltså,
Jag förnekar inte ATT människan har en påverkan på sin
omvärld. Särskilt inte när det rör kemikalier och andra
ämnen som vi sprider vitt och brett. Ej heller vår hejdlösa
energiförbrukning och utarmande av naturresurser.
MEN att från det gå till att VI är den största orsaken till
hela planetens klimat är lika okunnigt som arrogant.
Typiskt människan dock. Typiskt media!

Att det kan komma något gott ur all denna hysteri är väl en
möjlighet. Men det kan lika gärna bli just en värre hysteri som
ständigt underblåses av media. För media älskar allt detta
för det sprider rädsla och inget säljer tidningar och
mediatid som den känslan. Det finns gigantiska kommerisiella
intressen som vill ha just den här känslan hos den stora
allmänheten. Terrorhot och klimathot....det är rena våta
drömmen för många företag och statliga organ i många länder.

Våga ifrågasätta bägge! Kräv fakta och inte religion!

Ps,
Nu inser jag givetvis det ironiska i att det jag skriver här
ovan är just en åsikt och påstående. Det undgår mig inte
alls. Men jag sätter tillit till läsarnas egen förmåga att
tänka, vill ni ifrågasätta mig så kommer ni nog leta just
fakta och kanske ändrar ni åsikt utmed den resan. Vem vet,
jag bryr mig inte egentligen. Har ni börjat tänka som ett
resultat av det ifrågasättandet så är jag helt nöjd :-)
Ds.

Inga kommentarer: