måndag, april 30, 2007

Pluggisar...

Jag tycker om plugins. Det är något väldigt kreativt över
dem. Små extragrejor som användare tillåts skapa för att
utöka befintliga funktioner i ett program.
I det här fallet pratar jag om Firefox.
En kompis till mig har 2 stycken. Själv har jag 55 aktiva.
Kanske en tredjedel använder jag regelbundet. Men de flesta
är av det slaget att när de INTE finns så märker man det
snabbt. Här kommer en lite lista:

Aardvark, för att ta bort onödiga element före utskrift i en
webbsida.

AdblockPlus, reklamblockerar på webbsidor
All-in-One gestures, musgester precis som i Opera!
All-in-OneSidebar, enormt praktiskt sidofält.
Anonymization toolbar, hoppa till URL'er via annonymt
nätverk!

Bookmarkduplicationdetector, spara inte dubbletter av
bokmärken!

ColorfulTabs, färggranna tabbar!
CookieSafe, hantera kako!
Distrust, städa efter en session!
Dogears, bokmärken i en sida så du kan fortsätta från samma
plats senare.

Extended statusbar, mer info om vad som laddas ned - precis
som i Opera.

Febe, säkerhetskopiera plugins, inställningar m.m.
FireEncrypter, krypting om det skulle behövas
GmailManager, ovärderlig om man har Gmail konto
IEViewLite, om en sida mot all förmodan inte funkar i FF.
Internote, anteckningar som komms ihåg på webbsidor.
Linkchecker, kollar att klickbara länkar är giltiga.
Linkification, gör om textlänkar till klickbara länkar.
NoScript, scriptkontroll

och så många fler....

Inga kommentarer: