torsdag, december 13, 2007

Tv-Serier...

Man vet att en tidigare bra tv-serie passerat sitt bäst
föredatum när:

1) Tidigare fasta skådisar som spelar viktiga karraktärer
plötsligt försvinner.

2) Manus tar ett direkt svanhopp och antalet flashback avsnitt
ökar lavinartat samt att både dialog och handling plötsligt
känns lika originell som en o-urtvättad returkontainer.

För sjukhusserier gäller detta speciellt. Dessa har
tillråga på allt oförmågan att veta när det är dags att
lägga sig ned och dö.
Jag har också undrat något om just sjukhusserier:
Hur kommer det sig, med allt döende och botande av
sjukdomar och åkommor, att det inte är nog med drama?
Jag menar alla sjukhusserier sjunker till sist ned till
ett evigt cirkulerande av sex och relationer.
Som om det inte fanns annat att göra på sjukhuset.

Efter några år så springer både läkare, sköterskor
samt patienter runt och pökar på allt som inte är
direkt fastspikat på väggen!

Men det kanske bara är jag....

I varje fall börjar Greys Anatomy efter 4 säsonger
tackla av rejält. Känslan från första säsongen
har numera slutat puttra och reducerats till något
högst mediokert och svagt sjudande. Enstaka
bubblor men tämligen långt i mellan dem tyvärr.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den serien verkar ha hoppat över hajen för länge sen. Faktum är att jag inte sett många någorlunda nyproducerade serier/sitcoms som lyckas hålla mer än maximalt en eller två säsonger. Det lysande undantaget här är Scrubs som är lika bra som alltid.

Proteus, sa...

Där ser man! Kände inte till "hajhoppning" referensen. Man lär sig något nytt varje dag.
Dock måste jag tillägga att tv-serien "Dexter" (som är min idag största favorit) står sig mycket väl även i säson 2. Ingen haj i sikte ännu tack och lov :-)