söndag, april 27, 2008

Filmer...

När en författare skapar en bok eller en seria av böcker
som innefattas i en och samma miljö, är det som att
ett helt nytt litet självförsörjande miniuniversum föds.
Inom dessa ramar finns det även lagar som måste 
följas för att inte världen skall rämna.

När man skapar en film som är baserad på en eller
flera böcker är det i bästa fall som att besöka det
universumet. 
Jag räknar inte med läsupplevelse för det är ett 
kapitel för sig själv.
En dålig filmkonvertering är därimot mer som en 
fantasi om universumet snarare än ett besök.

En författarinna vid namn Susan Cooper har skrivit
en fantasyserie för ungdomar:

Bok 1: ovan hav under sten
Bok 2: En ring av Järn
Bok 3: Lövhäxan
Bok 4: Gråkungen
Bok 5: Silverträdet

Det är en klassisk fantasy historia i god Tolkien anda.
Kanske lite mer barnvänlig men nog så mörk som sig
bör när man berättar om den sedvanliga kampen 
mellan mörkt och ljust; ont och gott.

Helt nyligen släptes en film: "The Dark Rising" eller
"En ring av järn". En typisk Hollywood produktion.
Naturligtvis är det alltid svårt att göra en film på böcker
men är man duktig så utför man åtminstone ett bra
jobb. Men då måste man vara genuint intresserad. 
Se bara på Peter Jackson. 
De må ha menat väl med den här filmen men sanningen
är att den stinker. Man har valt en titel som är ifrån 
andra boken i serien, men i praktiken är hela filmen
ett försök att destillera hela berättelsen ned till 
långfilmsformat. Som att korta ned fem böcker till en.

Men man har inte nöjt sig med det. Nej man har också
flyttat fram tiden till vår moderna tid och lagt till
en massa dravel, som är så vanligt i amerikanska
filmer. Kort sagt de har hittat på grejor som inte finns
i böckerna. Inte lite heller. I min mening har de
förvanskat hela historien till något som mer påminner
om lättmjölk. Fem delar vatten och en del mjölk. 

Inte en enda gång känner man sig dragen till karraktärerna.
Varken de onda eller goda. Merriman, som är 
Will Stantons mentor har gjorts arrogant och snobbig
och en massa "superkrafter" och annat tjaffs delas ut
till höger och vänster. 
Näst intill inget av den mycket skickligt vävda blanding 
av mytologi, historia och kulturarv som finns i bokserien 
är bevarat. Inte ens en liten smula. 
Med andra ord känns inte filmen trovärdig alls, inte ens 
som fantasi.

Jag misstänkte faktiskt detta redan från början. Men ville
bara se om jag hade fog för misstankarna eller om det
var min sedvanliga cynism. Men, men...kvackar det
som en anka och går som en anka är chansen stor att det
faktiskt är en anka. 
Undvik den här filmen. Den är inte värd pengarna och är
en oförskämd utspädd och förfalskad version av en av
mina favoritberättelser.

Som liten sidnot kan jag berätta att jag läst om dessa
fem böcker allt sedan min ungdom, ungefär vart annat
år. Det gör dem till några av mina mest lästa böcker
i mitt liv! 
Näst efter sagan om ringen anser jag att de
representerar något av det bästa i fantasyväg - punkt slut!
Därför är det kanske inte så konstigt att en så dåligt
representerad film får en rutten tomat i betyg när
man inte ens försökt göra något vettigt.



Inga kommentarer: