söndag, juli 30, 2006

DVD...

För inte länge sedan fick jag min
efterlängtade 2-skive DVD med
filmen V-för Vendetta.

I fodralet låg följande brev:

"Hej medmänniska!
Du är intelligent och det är sexigt!
Visste du att en tredjedel av pengarna
du lägger på film går raka spåret in i nya
filmprojekt.
När jag var liten blev jag mycket inspirerad
av film och teater. Dom miljöer som byggts
var så verkliga men alldeles på lådsas. Jag
blev fylld av fantasi. Jag ville vara i den där
låtsasvärlden och arbeta. Nu är jag det och det
är väldigt kul.
Det vore sorgligt om branschen inte fick betalt
för den kreativa verksamhet som behövs för att
skapa film. Det skulle inte bli några filmer till slut.
Tack för att du är med och sponsrar istället för att
ladda ned olagligt på nätet.
Vänliga hälsningar
Cecilia Frode
och
Vi som jobbar med film
"

För det första märks det med all önskvärd tydlighet
att ovanstående är en illa översatt sak från engelska.
För det andra är det bland det mest menlösa
och konstgjorda jag läst på mycket länge.
För det tredje skulle jag aldrig ens tänka tanken att
köpa en DVD film för flera hundra kronor utan att
först ha sett den på bio/tv eller en förhandstitt via
nedladdat exemplar.
För det fjärde så behöver jag inte som köpare någon
uppmuntran för mitt köp. Eller plattitydartat tack
för den delen. Det faktum att jag redan betalt
pengar är tecken nog att jag uppskattar
produkten. Allt annat är bara slöseri med tid,
pengar och träd.

Sanslöst fjantigt!

2 kommentarer:

isecore sa...

Som alltid är det enbart de betalande kunderna som blir beskyllda för att vara "pirater". Varje gång jag vill se Batman Begins på min legalt inköpta DVD måste jag stå ut med en liten filmsnutt som antyder att pirater inte bara är avvikande människor, utan även terrorister, lögnare och såna som hatar frihet.

Idiotiskt.

Proteus, sa...

Exakt!
Vad annat kan jag säga än att jag håller med dig helt och fullt.
Som köpare av en film har jag redan röstat med mina pengar och jag undanber mig propaganda eller annat trams i min film.
Dessutom kan det sägas att för att vara en 2 disk version (special version) som det står, måste jag säga att extramaterialet är tunnt. Inte ens en kapitelfolder på insidan. 2 Skivor kunde lätt ha gjorts till en.
Deppigt när s.k specialboxar är så fattiga.
Många utgåvor borde efterapa Sagan om ringen. DET är dvd-utgåvor som heter duga det!