torsdag, juli 13, 2006

Film...

Såg förresten på bloggen solid block of ice
en text om filmen V för Vendetta.

Det har skrivits både bra och mindre bra
saker om den filmen.
Självklart oroade det mig en del då jag
tillhör dem som både äger och har läst
den tecknade serien som ligger till grund
för filmen.
Visserligen skall det erkännas att serieromanen
är väsentligt vassare och språkligt mer hård
än filmen. Den värld som serien utspelas i är
också betydligt mer dystropisk och har sjunkit
lägre ned i träsket, så att säga.

Men ändå känns det rätt att filmen anpassade
sig mer till vårt tidevarv. Den offrar tid som den
kommer vara aktuell mot att fler i nutiden kan
relatera till den och dess budskap.

Även om serieromanen är bättre på
många sätt är mediet också anorlunda.
Film är dyrare och måste ofta ha en underhållande
ådra för att dra folk så man kan täcka kostnaderna.
V för Vendetta lyckas med att vara underhållande,
snygg och ändå bitande i sin kritik över både det som
pågår i vår egen tid men även varna för vad som kan
hända om vi låter det gå för långt.

Kort sagt jag gillar den skarpt och har redan beställt
en 2-disc DVD specialversion :-) filmnerd som jag är.

Ännu kortare: Se den själv och avgör på egen hand!

Allt annat lämnar jag till ovan nämna blogg att
redovisa för det håller jag med om helt och fullt.

Inga kommentarer: