söndag, oktober 07, 2007

Halo 2

Ah, efter ca 15 timmars nästan kontinuerligt spelande
har jag äntligen tagit mig igenom Halo 2.
Andra delen av en trilogi. Som jag har väntat på den.
Överlag är jag mycket nöjd. Med det självklara undantaget
för nyhetens behag, är tvåan bättre än första delen.
Fantastiska vistor på många ställen, superbt ljud och
underbar musik.
Berättelsen är förstås kronan på verket. Även om jag
gissat till mig det mesta så är det lika fullt enormt
underhållande att se det spela ut i "verkligheten"
så att säga.

Naturligtivs är inte allt perfekt. Jag har lite kritik också.
För det första är det avsevärt svårare att spela med en
gamepad än traditionella mus och tangentbord. Man blir
mindre exakt och mycket skott skjuts bara för att man
inte kan sikta precis där man vill - NÄR man vill.
Utöver det måste jag också tillägga att när det gäller
fordon gör AI'n i en del fall ett enormt dåligt jobb.
Faktum är att vissa AI kontrollerade fordon styr så
dåligt att man skulle kunna tro att de är aspackade :-)
Man får hålla sig ur vägen helt enkelt för annars
sabbar de ens egna fordon genom att ständigt och jämt
krocka in i det. Enormt enerverande även om det
bara visar sig här och där.

I tvåan har man dessutom skurit ned på antalet
dialoger mellan Cortana och Spartan, något som gör
att kopplingen dem i mellan känns lite tunn denna gång.
Det som finns är förstås bra, men inte lika naturligt
och flödande som i ettan.

och förstås.... det är slut ack för snabbt ;-/

Utöver det är jag saligheten själv. Mycket nöjd. Nu skall
jag leta reda på fusk så jag kan vandra lugnt och stilla
genom hela spelet igen, men utan att behöva bekymmra
mig om alla fiender. Vill kunna titta på alla detaljer,
all utsikt och höra alla dialoger och musik utan distraktion.

Ser med stor förväntan fram i mot tredje och sista kapitlet....

Well done Bungie!


Inga kommentarer: