tisdag, februari 21, 2006

Absurda hyror...


I bloggen "The Libertarian In Room 101"
skriver wille
om sin lägenhet
Han visar en bild av knappt halva lägenheten.
För detta
betalar han tydligen runt 12.500 kr
eller £910.

Min egen lägenhet ligger inte centralt,
den har uppenbart
lägre standard än hans
MEN den är också klart större och
har balkong.
Den kostar 10 gånger mindre.

Om den fria marknaden leder till dylika ockerhyror
för
lägenheter som är som skolådor borde det
faktiskt vara
värt blod för att förhindra sådan
utveckling!!

Jag är ledsen men det är helt enkelt bedrövligt!

Addendum:
Kanske borde tillägga att jag varken bor i
London/England eller i en större metropol,
bara för tydlighetens skull :-)

Länk

2 kommentarer:

Wille sa...

Det är inte ocker, det är resultatet av att det bor över 10 miljoner människor på en väldigt liten plätt jord, och runt 100 000 till flyttar in varje månad.
Vad är alternativet? Stå 80 år i bostadskö för att få en lägenhet (stockholms bostadsköer med 12 år för lägenheter centralt skulle kunna slänga sig i vägen..)?

Andra större städer som är mindre "attraktiva", som t ex Manchester och Newcastle går det att få bostäder i för en bråkdel av priset, trots att de är avsevärt större än Stockholm.
F ö är det inte precis billigt med nyproducerade lägenheter i Sverige, vill minnas att de kostar i ungefär samma bollpark som min lägenhet gör..

Proteus, sa...

Hehe...jo jag vet att du rent tekniskt sett har helt rätt. Men det känns ändå helt vansinnigt med så högt pris på något så litet...