fredag, februari 17, 2006

Skitig IT-Bransch....

Ibland blir jag så in i vassen trött på
allt vad datorer heter.

Tröttsammast är alla de bolag som
står för hårdvara och mjukvara.

Särskilt deras sätt att försöka kontrollera,
dominera och hantera
sina kunder;
de människor som är deras levebröd och
den ENDA orsak till att de
överhuvudtaget
existerar!

Vilken annan bransch har ni hört talas om
där man gör på detta vis?

Hur länge tror ni bilindustrin skulle överlevt
om biltillverkaren
eller bilhandlaren försökt
göra följande:

  • Tvinga dig att betala köpsumman en gång
    ytterligare för varje gång
    du modifierar bilen
    i tillräcklig grad...

  • Tvinga användaren att enbart använda en
    viss typ av bensin,
    däck och utrustning.
    All annan modifiering räknas som brott mot

    köpvillkoren och kan leda till böter/fängelse
    eller tvinga användren att
    köpa bilen en gång till
    - infinitum.

  • Tvinga användren att betala för bilen helt
    eller delvis för varje extra
    person som sitter i
    den eller faktiskt KÖR den.

  • Tvinga användaren att enbart köra bilen på
    vissa vägar och enbart
    under vissa omständigheter.

  • Tvinga användaren att skriva på ett speciellt
    avtal vid öppnandet
    av dörren innan du tillåts
    att sätta dig i bilen och vrida om startnyckeln.

  • Tvinga användaren att lämna in bilen på service
    i princip en gång i
    månaden då den vid leverans
    är så behäftad med större eller mindre
    felaktigheter
    att den inte kan anses som körduglig eller trafiksäker.

Microsoft anser tydligen att byte av moderkort är det
samma som att
man har ny dator, och vill därmed ha
nya pengar för ny licens av windows.
Vilket totalt jävla nonsens!
Jag kan inte avgöra om detta är sant eller ens en
nyhet men OM så är fallet
så kan de ju se sig om
i himmelen efter att få MIG att gå med på det!

Personligen betraktar jag redan EULA och
krympplastavtal som rena
rama skämtet.
Det har inget legalt värde i min värld och
jag ignorerar det fullständigt.
Lika dant med godkännandet av dessa med
ett musklick.
Rena rama struntpratet!

Den originallicens jag kör på nu (OEM) har jag
bytt dator helt eller d
elvis (moderkort inkluderat)
minst 2 gånger och kommer fortsätta på den
vägen så länge det går.

När det inte går längre så får jag väl gå över till
piratkopior,
byta OS eller gå över till Mac.
Vilket är egentligen ovsäsentligt för MS
får
inga extra pengar av mig eller folk som förlitar
sig på mig för skötseln
av sina datorer.

Det är dags att kunderna till dessa bolag gemensamt
ställer sig upp och
säger "FUCK OFF!" för utan
oss dör de svältdöden och det är kanske
dags att
avliva några för att de övriga skall lära sig veta HUT

Länk

Länk

1 kommentar:

isecore sa...

Som man kan läsa om i min egen blog finner även jag detta helt absurdt.