måndag, februari 20, 2006

ISP övervakning...


Man blir så bedrövad över hur fattig och
ensidig
debatten är om fildelning.
Bara det faktum att man
drar ett likhetstecken
mellan just begreppet
fildelning (P2P) och
piratkopiering är ett uppenbart
tecken på ren
skär inkompetens.

Själv använder jag mycket fildelning som en del
i mitt sociala samspel med vänner och släkt.
Det är ett sätt att dela med sig av filer på ett
praktiskt sätt.

Dessutom är det ju så att villkoret för att
tvinga en ISP
att stänga ens anslutning är att
det kan bevisas att
det försigår olaglig fildelning.
Hur skall det vara möjligt?

Hur kan man avgöra om datatrafiken från en viss
användare
är olaglig? Det går knappast att göra
genom att ta
slumpmässiga prover på enskilda
paket i trafiken.

Alternativet är alltså att man fångar in ALL trafik
och
helt enkelt tittar på vilka filer som transporteras.

Men eftersom man inte vet vilka som gör vad eller när
måste ju allas
filer övervakas alltid.

Inser de inte hur sanslöst idiotiskt och farligt det är?
Man skapar i vanlig ordning en konflik med motståndarsidor
där det inte behöver finnas några. Som så ofta när puckade
amatörer har ansvaret för saker de egentligen inte förstår.

Om den här lagen går igenom kommer jag personligen att
antingen nedgradera mitt bredband eller rent av ta bort
det helt och hållet. Det är ju det enda påtryckningsmedel
jag har.
Sedan får min ISP tillsammans med andra bolag i

samma situation föra den påtryckningen vidare när
kundunderlaget sviker i allt större grad, vilket det kommer
göra utan tvekan.

Länk



Inga kommentarer: