måndag, maj 28, 2007

Framtidens datorer - Del 1

Vad jag vill se i framtida operativsystem; nästa generation
av datorer:

1)
En permanent skilsmässa mellan den vanliga hemdatorn och
stora speltitlar. Varför? Jo därför att även om spelen
hjälpte igång hela processen med datorer i hemmen så har den
delen av underhållningsindustrin nu blivit en belastning för
datorer i allmänhet.
Varför?
Jo därför att de i allt högre grad piskar upp behovet av
överdrivna uppgraderingar av grafik, cpu och minne och
skapar ett uppblåst uppgraderingstempo som gör mer skada än
nytta utan att tillföra något egentligt vettigt.
Datorerna åldras fortare än de behöver, slösar mer energi än
nödvändigt och låter mer än nödvändigt.
Större spel gör sig bättre på separata plattformar där man
ändå inte behöver bry sig om operativsystem och liknande.

2)
Ett grafiskt API som helt och uteslutande bygger på
vektorbaserad grafik. Varför?
Jo därför att det en gång för alla gör oss av med behovet
att ha en massa grafikresurser liggande på hårddisk samt kan
göra varje enskild komponent anpassningsbar till
utseendeteman: Skinnbarhet. Det är den ultimata
framtidssäkringen för ett grafiskt gränssnitt, där alla
element RÄKNAS ut snarare än visas från fysiska filer. De
som vill köra "flatland" med ikoner och fönster gör det, de
som vill ha mer flasight 3D gör det. Alla nöjda. Mer
flexibilitet helt enkelt.

3)
Extremt mer nyttjande och stöd både i hårdvara och mjukvar
för viritualisering typ det Altiris och Parallells gör.
Helst skulle man kunna köra varje program eller programgrupp
i helt egna lager. Tänk att kunna "låsa in" all extern
nätverkstrafik i ett eget lager som aldrig kunde påverka
varken kärnfiler eller tillbehörsfiler över huvud taget. Det
vore slutet på en enorm mängd säkerhetsluckor och normala
nätverksvirus såsom vi känner dem idag. Sluta fokusera på
hoten och titta mer på att skydda det som är känt så blir
det både enklare utveckling och säkrare för alla.

4)
Extremt högre grad av flexibilitet och modulärisering av
både operativsystem och applikationer.
Tvinga fram en standard där man i princip inte distribuerar
mer än kärnddelarna till slutanvändaren. Så få filer som
möjligt. Många program skall kunna köras helt utan att ens
behöva installeras.
Man får köpa och aktivera moduler på behovsbasis. Sluta helt
med att inkludera regelrätta applikationer i OS utan låt
dessa tas ned efter behov (som i Linux men betydligt
enklare) i stället. Förenkla och effektivisera
beroendefiler, helt uteslut dem helt om möjligt. Vill du ha
en ordbehandlare skall du enbart behöva ta hem EN fil.
Stjälp över en del av "rutinprogrammen" på nätbruk i stället
för lokala applikationer. En hel del av dem behöver helt
enkelt inte finnas lokalt alls.
Bättre kodning. Mer optimering. Få mer gjort med existerande
hårdvara i stället för att hela tiden försöka kåta upp
användaren att uppgradera bara för att det kostar mer att
göra det rätt från början.
Gör applikationerna mindre och bättre i stället.
Då tjänas den kostnaden in lätt och priserna kan hållas rimliga.
I stället för typ 10.000 kr för ett grafikprogram som
innehåller 95% mer funktioner än en genomsnittlig användare
har behov av.
Dinosaurier som Word (bara för att nämna ETT exempel) måste
helt enkelt låtas dö ut till förmån för effektivare mjukvara,
det är en naturlig utveckling. En slags IT-evolution.

5)
Objektifiering av datafiler samt en smartare
organisationsstruktur för att hålla reda på sina personliga
filer, oavsett slag.
Bort med behov av mappar och undermappar och liknande. Det
är lika uråldrigt som dagens OS och måste helt enkelt BORT!
Inte bara hittar man enklare, det blir också effektivare,
utan även snabbare och säkrare.

6)
Inget skit som DRM eller dess efterträdare, oavsett namn.
Faktum är att information vill vara fri och sköter man det
snyggt går det även att tjäna pengar på det. Inse faktum och
anpassa er alla företag! Anpassa eller dö ut!!

Inga kommentarer: