söndag, maj 27, 2007

Linux del 2 - PCLimuxOS 2007...

Under några veckors tid har jag fått tillfälle att testa tre
olika Linux distributioner:
Ubuntu (gnome)
Kubuntu (KDE)
PCLinuxOS 2007 (KDE, gnome)

Mina intryck är mycket blandade. Det finns känslor som
överraskning, besvikelse och nyfikenhet med i mixen.

Efter några veckor med Ubuntu och Kubuntu så var det till
sist dags för uppstickaren "PCLinuxOS 2007".
Den senare har inte alls lika bra "kundsupport" som de andra
två. Finns inte de paket du behöver så får du i princip
skapa dem själv. MEN....

Installationen är klart mer förvirrande i den här
distributionen. Tog mig flertalet försök och läsning av
hjälpfiler innan jag fick det hela att fungera. Detta trots
att den är helt grafisk.
Det är förstås inte bra alls.
En genomsnittlig användare vet ju inte ett skit om sådana här
saker och skall förstås inte behöva veta heller.

PCLinuxOS delade också in det lediga utrymmet i tre
partitioner. Mer som "förr" med andra ord. En swappartition,
en för OS och en för dina egna filer (home).
Installationen var något snabbare än de övriga två. Det tog
kanske en halvtimme eller så innan allt var klart. Även här
fick man svara på lite frågor om språk och tangentbord samt
användarnamn och lösenord etc.
Därimot var installationsmiljön snyggare än de andra två.
Inte med mycket men ändå nog för att man skulle märka det.

Väl installerad och inloggad fann jag till min förvåning att
mitt tidigare ljudproblem pga. utebliven hårdvarumixer i ett
uSB-ljudkort inte fanns längre. Den här distron hade alltså
löst problemet på något vis. Faktum är att den hittade
precis all hårdvara. Dock hade Ubuntu min skrivare (canon
i850) men KDE hade problem och därför fick man i stället ta
en snarlik modell. Men utskrift fick man ändå till sist.

Med andra ord så fungerade ALL hårdvara här. Klart pluss i
kanten!
Men trots att man kunde ställa in svenskt tangentbord och
svensk tid så fanns inte svenskt språk med som standard, men
väl danskt. Kändes klantigt. Svenska fick man istället ladda
hem extra.
De andra två hade inga problem alls med detta så det kändes
som ett futtigt problem de gott hade kunnat löst bättre.

Men väl inställt korrekt, några nya bakgrunder och teman
nedladdade och grafikkortet installerat (efter en justering
av pakethanteraren, som ej behövdes i Ubuntu eller Kubuntu)
så kändes PCLinuxOS riktigt fräscht och piggt.

Bortsett från ovanstående upplevdes KDE i den här distron
som bättre inställt. Man fick rätt mycket gjort åt sig och
resten erbjöd inga problem att ställa in på egen hand.
Mina windows partitioner kom jag åt snyggt och prydligt.

Det var även här gott om program att välja bland. Ingen
skillnad där alltså. Man kunde precis som i de andra två
hitta både Open Office, Firefox och Thunderbird samt många
andra. Dock saknades svenska språket i dem också.

Med KDE i beräkningen kändes PCLinuxOS klart bättre än
Kubuntu, jämförelsevis.
Men med undantag för klart bättre förmåga att få hårdvaran
att fungera, är Ubuntu bättre inställt och har bättre
support och fler programpaket att välja bland.

Inga kommentarer: