onsdag, augusti 08, 2007

Verifierad - Del 2

Härom sistens skrev jag lite kort om ett nytt
webföretag vid namn "Verifierad".
Mot betalning erbjuder de möjligheten att
för andra verifiera att en person på en
försäljningssida är verklig och angivna
uppgifter är korrekta. Detta gör de mot kostanden
348 kr/år vid årsabbonemang.

Mitt första inlägg var lite kort och jag fick även
en första kommentar som gjorde mig misstänksam.
För att inte tala om förundrad.
Så jag har valt att expandera mitt resonemang lite...

Vad jag hävdar är att "Verifierad.se" är en ytterst
tveksam tjänst. Särskilt när man räknar in kostnaden.
Vore avgiften baserad på "mikroavgifter" eller rent av
gratis hade saken kommit i annat ljus.
Sanningen är att tjänstens kostnad inte står i proportion
till den sannolika risken de påstår sig skydda mot.
Inte till det priset!
Väljer man att abbonera på kortare tid än årsbasis är det
dessutom ännu dyrare!

Visst, att veta att en persons (köpare eller säljare) angivna
uppgifter är verkliga kan i enstaka fall både ha en
förebyggande såväl som hjälpande funktion.
Rör det sig om större belopp man blivit lurad på kan
korrekta uppgifter förstås ge bättre möjlighet till polisanmälan.
Bedrägerier förekommer. Det förnekar jag absolut inte!
Särskilt Blocket.se verkar dras med detta problem.

MEN, och detta är viktigt, man kan och ska som privatperson
alltid vidta vissa försiktighetsåtgärder om köpeskillingen
är större än ett visst belopp. Var gränsen går kan variera
men personligen räknar jag allt över 200 kr som större.
Man skickar INTE förskottsbetalning i sådana fall.
Eller i varje fall inte utan att tänka sig för!
Gissningsvis är majoriteten av fallen där folk blivit lurade
på pengar sådana att den lurade inte tänkt på att skydda
sig själv.
Därtill kommer att i de fall då man har att göra med skickliga
bedragare så har jag verkligen svårt att se hur Verifierad.se
kan skydda på något som helst vis. Även om man polisanmäler,
hur stor chans har man att få tillbaka pengarna?

En annan sanning är också att de flesta problem, framförallt
på auktionssidor, inte är bedrägeri utan köpare/säljare som
missköter sig.
Med en fungerande kundtjänst är omdömessystemet en alldeles
utmärkt mätare på bra resp. mindre bra köpare.
Faktum är att till och med dåliga köpare är ärliga. Att de strular
sker inte alls i bedrägligt syfte utan bara för att de är puckon.

Vad baserar jag då detta på? Jo åtskilliga år som köpare, men
framförallt säljare, på diverse auktionssidor. Dessutom har jag
god insikt i vänner och familjs egna upplevelser på dylika
platser.

Så även om bedrägerier förekommer kan man göra mycket som
vanlig privatperson, som är gratis, för att själv skydda sig och
även få reda på samma saker som verifiera.se erbjuder.
Det gör tjänsten till en bekrämlighetsprodukt i bästa fall.

Ett sista faktum:
Jag själv, eller någon jag känner, har aldrig förlorat 348 kr/år
till bedrägerier. Personligen har jag inte förlorat en enda krona
under alla år. Andra har förlorat mindre enstaka belopp pga.
dåliga säljare.
Men inget som ens avlägset motiverar kostnaden för tjänsten
som avses!

De enda som gör den verkliga vinsten är ägarna till företaget.
Det kan säkert bli en inkomstbringande guldko. Att sko sig på
folks rädslor fungerar nästan alltid.

Men i praktiken är det endast ännu en fast avgift att betala.
Ett sätt att dra pengar från folk och göra dina försäljningar och
köp ännu dyrare....

2 kommentarer:

Anonym sa...

ha ha ha
du skojar? att tro att en registrering på en sajt eller att några omdömen gör någon till en kontrollerad människa är rätt blåögt! bäddat för bedragare! nä, den här tjänsten är rätt vattentät. Vad annat finns? Vilka andra försöker göra nåt åt problemet???
Har du tetst tjänsten? eller uttalar du dig i blindo? lågt i så fall. lite 'jag vet inte exakt vad det är men utifrån vad jag tror är det inget att ha'. ajabaja!

Proteus, sa...

Det är rätt märkligt hur just inlägget om Verifiera.se drar till sig kommentarer.
I varje fall så måste jag kommentera kommentaren för det finns saker att säga:
Adam,
Inte en enda gång propagerar jag för kontrollerade människor. Ej heller att omdömen eller reggning på en sajt skulle åstadkomma detsamma. Vad jag dock säger är att med en fungerande kundtjänst så kan omdömen faktiskt vara ett verktyg man kan ha nytta av. Visst teoretiskt kan en fejk köpare ge positiva fejkbetyg till en fejksäljare. Det har säkert gjorts i mindre skala. Men det finns enklare sätt att blåsa folk på om det nu är det man är ute efter.
Utöver det, vem är blåögd här egentligen? Om du hade läst mitt andra inlägg hade du faktiskt sett vilka argument jag lade fram. På vilket vis gör Verifiera.se saken bättre?
Och det är inte så att jag ensidigt ger dem stryk. Visst är det bra att man försöker få "något" till stånd som förbättrar, vilket jag också erkänner. MEN jag ifrågasätter metoden och framförallt (och mest) priset för densamma.
Som ett resultat av detta skulle testning av tjänsten inte ändra på något av mina argument utan enbart göra mig fattigare genom att öka mina fasta kostnader. För det som primärt sker med tjänsten är inte att din säkerhet ökar något enormt utan att du adderar ännu en fast kostnad till en redan lång lista. Tjänsten som sådan gör säkert det som avses rent tekniskt, något jag ej ifrågasatt.
Utan, för att upprepa, enbart huruvida det tillför något som är VÄRT priset?
Mitt inlägg var för övrigt INTE en utvärdering utan ett frågasättande!
Hur det kan vara lågt vet jag ej. Så vem du säger "ajabaja" förstår jag inte riktigt, för inte tusan har det med mig att göra :-)

Men å andra sidan var den första kommentaren minst sagt suspekt och jag är osäker på den jag nu svarar på.

Om du tycker att Verifiera.se ger dig FAKTISK säkerhet som motsvarar xxx kr per år, bra för dig!
Men jag ifrågasätter det å det starkaste! Särskilt för flertalet.