måndag, augusti 06, 2007

Verifierad eller nonsens...

Jag har under många år sålt saker på nätauktioner.
Först Tradera men på senare tid exklusivt Budera.
Helt nyligen har Budera gjort någon deal med ett
nätföretag som heter "Verifierad" (.se).
Tydligen är meningen att man skall kunna se att man
har att göra med en verklig person där alla uppgifter
är just verifierade som verkliga.
Syftet är att minska bedrägerier i samband med
försäljningarna.

Nu är det bara det att det kostar pengar. I sig inte
fel, men faktum är att jag ifrågasätter värdet av
den här tjänsten. Den kostar nämligen i princip en
krona per dag.
Jag kan lika gärna uppnå samma säkerhet både för
mig och mina köpare genom vanligt omdömessystem
hos auktionssiten. Men även genom att framstå som
seriös.
Jag menar betala för att framstå som seriös känns
rätt meningslöst.
Länkningen är utelämnad med flit. Önskar inte göra
mer reklam än nödvändigt för dem då jag anser att
den tjänst de erbjuder enbart och uteslutande är
ett sätt att legetimt dra pengar från folk.
Hur välmenande de än är...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen tack för tipset!
Jag hittade www.verifierad.se idag tack vare din text.

Tyvärr håller jag inte med dig.
Detta är ju jättebra!!!!

Alla bara gnäller på saker som kostar pengar, men om jag kan få veta att den jag köper saker av verkligen existerar så slipper man ju alla falska människor.
Och det där med omdömessystem ger jag inte mycket för. Vem som helst kan köpa frimärken för en hundring och få massor av bra omdömen, men ändå ha påhittade uppgifter.

Jag har redan registrerat mig och det känns skönt att mina köpare kan lita på mig. Både på Blocket och tradera.

Anonym sa...

Tjena,
jag får lov att instämma, och att företaget är fristående från auktionssidor är en lögn, det är ganska enkelt att kontrollera.
Och det är varken ebay, tradera eller blocket.
Personen/personerna bakom den nya sidan har tydligen lockats av att sidoprofitera på säljare och köpare.

Proteus, sa...

Hm...
Första kommentaren jag fick på det här inlägget verkar lite skum. Så här i efterhand känns den nästan som reklam. Att personen i fråga är annonym understrycker dessutom min misstanke.
Får nog ta och tydliggöra min ståndpunkt i ett fortsättningsinlägg.