lördag, januari 28, 2006

Bloggeriet...


Varför börjar man en blogg? Min mamma kunde inte
riktigt begripa
varför jag skriver mina tankar i ett
offentligt forum?
Hon kunde absolut inte se sig själv
göra samma sak.

Det finns något att fundera på där.....

Papperstidningar har som regel insändarsidor och ibland
tillåts även "vanliga" människor skriva artiklar.
Men tidningar är inte så oberoende som de ger sken av.
De har heller inte obegränsat med utrymme.

Tidningar står också på listan över utrotningshotade
mediaformer.
Kanske inte idag eller i morgon, men till
sist är det oundvikligt då de
även utgör ett smått hysteriskt
slöseri med resurser,
trots att de fyller en viktig funktion.

Bloggeriet (Blogg - Web Logg) må ha börjat som
dagböcker på nätet
men har sedan utvecklats till
privata, individuella krönikor; l
öpande artiklar och
kommentarer till dessa där "vanliga" människor
ges
näst intill obegränsat utrymme att uttrycka åsikter
och tankar.
Helt klart en utveckling i rätt riktning.

Om det sedan leder till något konkret eller ej är
kanske lite för tidigt
att säga ännu. Vissa tror det.
Jag är nog en av dem.
Beslutet togs att starta
en blogg. Till att börja med ett sätt att
skriva av
mig med endast mig själv som publik.
Något annat mål fanns inte och finns väl
egentligen inte heller nu.

MEN att skriva var bara halva planen för min del.
Den andra var att
även bli mer aktiv och knyta
kontakter utåt. I bloggvärlden innebär
det
rent konkret att skriva kommentarer på andras texter.

Uppmuntran, nya uppslag, kanske kritik eller
reflektioner på vad
dessa individer gett uttryck för.
Information är som energi i det avseendet.

Den dör aldrig på riktigt och strävar efter att få
spridas i så många
former som möjligt.

Tydligen har jag börjat uppnå den effekten i
större grad än jag räknat med.
Vilket är roligt.
Faktist fantastiskt coolt om sanningen skall fram :-).

Ok det är ingen miljonpublik men det är själva
grejen som räknas,
inte nödvändigtvis storleken
på fenomenet.

Och varför inte? Jag följer ju själv ett flertal
bloggar som andra människor
lägger ned minst
lika mycket jobb på, om inte mer,
som jag själv
gör på min egen.

Här är ett axplock:

"Kommisarie F. Curiosa"

"Solid block of Ise"

"Hit & Dit - Virituellt bondförnuft"

"The Libertarian In Room 101"

"Veckovis"

"CopyRiot"

....och ett antal ytterligare.

Det finns egentligen hur många som helst.
Ofta mycket facinerande och intressant läsning.

1 kommentar:

isecore sa...

Det finns många orsaker till att blogga. En av dem är alla roliga utmaningar man får, och här får du en från mig!

Läs mer på http://blog.isecore.net/index.php/2006/01/29/vanor_och_ovanor