fredag, januari 27, 2006

Självinsikt...


En del anklagar mig för cynism
och negativism.
De säger att jag
alltid ser det dåliga och aktivt letar

fel och gnäller, i motsats till att
vara positiv, hoppfull
och se det
bra i saker och ting.

Det är inte otänkbart att dessa
människor har rätt.
Men jag
förbehåller mig rätten att i stället
använda
termen "realist".
För om den värld vi lever i faktiskt
innehåller en hel jäkla massa fel,
hemskheter och
annat, är det
varken cyniskt eller negativt att
påpeka dessa. Man kan ju inte bara
blåögt låtsas
som om det regnar
bara för att ens eget eller
andras
humör skall bli bättre - hur kul och
trevligt
detta än kan upplevas på
kort sikt.


Jag vill inte tro att mina funderingar
och observationer
är korrekta eller
ens har en möjlighet att bli sanning
och fakta.
Men tyvärr talar människans historia i mot

den drömmen.


Förmodligen kommer DRM att bli
verklighet, i någon form.
Tyvärr tror
jag att världen drabbats av hysteri
och om inte
det drar ned oss i
smutsen så lär våra övriga samhälleliga

aktiviteter på jordklotet förmodligen
göra det.

Sannolikt om än inte helt säkert,
kommer vi helt såga av den
gren vi sitter
på och därmed ramla ned till vår fördärvelse,
för
jag misstänker nämligen att människan
inte är smartare än så.
Vi är inte skapelsens
krona eller någon uppblåst, egocentrisk

avbild av gud. Detta är bara ett uttryck
för människans
kombinerade
mindervärdeskomplex och storhetsvansinne.


Inte för att jag kommer ge upp för det.
Kan inte uttala mig om
alla andra men
personligen kommer jag sparka och skrika
hela
vägen ned till marken!

Och vem vet...kanske kan jag ha kul på
vägen också? :-)

2 kommentarer:

isecore sa...

Du låter litegrann som jag gör. Jag är realist, jag försöker inte ha blåa ögon och nån naiv inställning till världen.

Visst, ibland är jag lite extra cynisk - men det är enbart därför att allting går i riktning mot det sämre.

Politikerna ljuger vidare, företagen försöker styra världen till sin egen inkomst, och alla bara trampar på varandra.

Sorgligt.

Proteus, sa...

Det är inte alltid jag känner på det viset. Vissa dagar är bättre än andra.
Men vanligtvis kommer det alltid något som väcker mig från min rosa sömn...